תליונים סל — הקדומים
מחקרים קודמים הפנו את תשומת הלב לתקדימים של תליוני סל כתכשיטים מן המאות ה־11–8 לפסה"נ, שמקור כולם בדרום הלבנט (גולני 2010, 2013:120–121). פריטים אלו מציגים את אותו עיצוב כללי, אך ניתן לראות שהם שונים במקצת ואינם מקבילים לגמרי לאלו המאוחרים והנפוצים יותר — דוגמאות עדינות יותר במתכת יקרה המוכרות מן האתרים הפניקיים שתוארו לעיל. שניים מן התקדימים האלה הם מתל בית שאן, שניתן לתארכם למאה ה־11 לפסה"נ לכל המוקדם: אחד עשוי כסף בצורת קופסה חלולה ללא מכסה שבתוכה נמצאה חרפושית (רוו 1940: טבלה 7:36), והשני — דומה בצורתו הכללית לראשון — עשוי מקובייה קטנה מאבן קרניאול המנוקבת בארבע מפינותיה על ידי חוטי סגסוגת נחושת היוצרים שתי קשתות מצטלבות מעל “חרוז חלוקי קטן” (איור 10; ראו רוו 1940: טבלה 46:30). פריט דומה במקצת, המורכב מקוביית אבן גיר עם תושבת של שלושה חוטי ברונזה, מוכר מלכיש, שם תוארך למאות ה־10–9 לפסה"נ (טפנל 1953: טבלה 130:67). אחד נוסף, מתל מקנה־עקרון, תוארך למאות ה־11–10 לפסה"נ, עשוי משן טוחנת אנושית שנטחנה משני צדדיה המנוגדים ומשופשפה מעט סביב הקצוות, כשבפינותיה קדחו ארבעה חורים אליהם הוכנסו חוטי סגסוגת נחושת (גולני 2013: איור 13:3). דוגמה ממדבא אשר בירדן מורכבת מחתיכה מרובעת של אבן גיר מנוקבת בארבעה חורים שדרכם הועברו קצוות של שתי לולאות מתכת; קצותיהן כפופות לכיוון המרכז בצד השני של האבן (הארדין 1953: טבלה 208:5). תליון סל מזהב מתל אל־פרעה דרום, מעוצב גם הוא כקופסה חלולה ללא מכסה, כנראה מתוארך למאות ה־10–9 לפסה"נ (פטרי 1930: לוחות 36; 39:452). פריט תליון סל מקדש ברנע מורכב מקוביית אבן גיר שטוחה קטנה עם שני פסים חרותים, ומוטיב חרוט של נקודות ועיגולים סביב דפנותיה הצרות, ושרידי ידיות מחוטי סגסוגת נחושת (גרה 2007:226, איור 4.13:6; טבלה 4.13:6). באחת מדפנותיה הרחבות והשטוחות יש חור שנקדח עם שאריות של חוט מתכת בתוכו. האחרון, פריט שטרם פורסם — ככל הנראה תליון מתל בית שמש ללא הקשר ותאריך ברורים — עשוי לוח קטן מרובע מסגסוגת נחושת, מנוקב בארבע מפינותיו בחוטים דקים היוצרים אף הם שתי קשתות מצטלבות (UM. reg. no. 741-14-61). הטווח הכרונולוגי של דוגמאות מוקדמות אלו הוא מסוף תקופת הברזל 1 ועד לראשית תקופת הברזל 2.

המשמעות הסמלית והתפתחותם של תליוני הסל
לאורך כל תקופת הברזל, קביעות העיצוב התמידיות של תליוני הסל — בכל מקום שבו נמצאו — מרמזות באופן טבעי על משמעות סמלית ידועה, ואולי אף על חשיבות פולחנית, כפי שמודגש על פי העובדה כי הם נמצאו לעיתים קרובות יחד עם תליונים נוספים כגון בזים, ראשי חתחור, פרחי לוטוס ודקלים. תליוני הסל כנראה היו ייצוג זעיר וסכמתי של פריט אחר וגדול יותר שייתכן והיה מוכר היטב. הסל עם הידיות, אשר מעליהן טבעת תלייה, מצביעים על כך שאפשר שהחפץ הזה היה נייד. מכיוון שההופעה הראשונית של תליון הסל בשלהי תקופת הברזל 1 הייתה בדרום הלבנט, יש לחפש את משמעותם בין המרכיבים התרבותיים המקומיים של תקופה זו (ראו דוגמה באיורים 11, 12). חמישה פריטים — שרק אחד מהם בעל הקשר סטרטיגרפי שניתן לתארך בוודאות — עשויים להאיר את משמעותם של תליוני הסל. פריטים אלו כולם הינם דגמים המתארים את מה שנראה כמזבח או מקדש קטן ונייד הנושא ייצוג של חיה או אל בשילוב סמלים פולחניים רבים (איור 11; ראו ברנט וקיל 1998; גולני 2010:757–758; 2013:182, מס’; קרברניק וסיידל 1997:106–109, טבלה 4ב; סייריג 1959). פריט מסגסוגת נחושת מתל בית שאן, המתוארך למאה ה־12 לפסה"נ, מתאר במה מרובעת או קופסה שטוחה המעוטרת בדפנותיה בתליונים עגולים; מארבע פינותיה מוצגים חבלים תלויים המסתיימים בטבעת קטנה (איור 12; ראו יהלום־מאק 2009:576–580). מעל הבמה נמצא איל כורע בתנוחה דמוית ספינקס וחובש כתר אטף מצרי. תיאור ה"ידיות" כחבלים מעיד בבירור כי זהו ייצוג של פריט אחר — כנראה ידוע היטב — העשוי מחומרים מתכלים (כגון חבל, ואולי עץ לבמה), אשר לא ידועות לנו דוגמאות שלו. המאפיינים העיטוריים והפולחניים הקשורים לדגם מעידים על בעל מלאכה כנעני (יהלום־מאק 2009:577–579). ההצעה שתליוני הסל הם ייצוגים זעירים וסכמתיים של מקדש או מזבח נייד שנעשו במקור מחומרים מתכלים — נראית כעת אפשרית.


מבחינה סגנונית, בצורתו הכללית ובפרופורציות שלו, הפריט מתל בית שאן מן המאה ה־12 לפסה"נ דומה יותר לתליון הסל, המתוארך למאה ה־10 לפסה"נ, מן הדוגמאות הידועות יותר של המאות ה־8–6 לפסה"נ. בניגוד לדוגמאות הידועות מן המחצית השנייה של תקופת הברזל 2, שבהן הסל מעוצב כקובייה — הן בדגם של בית שאן והן בדגם של תליון העופל — הסל מוצג במקום זאת כבמה נמוכה. הדגם מבית שאן מציג בבירור את ה"ידיות" של הבמה כחבלים המסתיימים בטבעת מתלה, מה שמראה כי הבמה או המזבח נועדו לתלייה ולהובלה.
דיון
תכשיטים אינם רק פריטים של יופי אסתטי, בעלי משמעות פולחנית/דתית, חברתית וערך כלכלי – אלא גם בעלי אמירה אישית ביותר (גולני 2020). כפריט ייחודי הדורש רמה גבוהה של אמנות, לא ניתן להתייחס לתליוני הסל כתכשיטים שנעשו בייצור המוני או כתכשיט זול המיועד להחלפה מזדמנת או כלכלית; במקום זאת, אלו כנראה היו נחשקים על ידי קבוצת אנשים או יחידים ויוצרו רק לפי דרישה. כשנענד כעגיל, בתצוגתו הקדמית, פריט התכשיט העביר מידע. בהתאם לכך, כשנמצאו באתרים הקשורים בבירור להתיישבות הפניקית והתפשטותה מערבה, ניתן לראות את תליוני הסל הללו כסממן תרבותי המסמל את נוכחותו וזהותו של הפרט הפניקי. משמעות צורת תליון הסל – הנחשב כייצוג זעיר של פריט גדול יותר שהיה מוכר בעבר, שעשוי להיות במקור מעין מזבח כנעני נייד שהיה בשימוש במאות ה־12–10 לפסה"נ – הוצג באופן סמלי בצורת תליון קטן במהלך שלהי תקופת הברזל 1 וראשית תקופת הברזל 2. מזבחות אלו מהווים עדות חשובה לשיטות הדת והפולחן של הכנענים. הייצוג הממוזער של המזבח בצורת תליון אומץ על ידי הפניקים, שצמחו מתוך הסביבה התרבותית הכנענית של תקופת הברזל 1, וככל הנראה נענד כעיטור עגיל שהיה פופולרי בקרב הפניקים בעיקר במאות ה־8–6 לפסה"נ, אם לא קודם לכן. השימוש הנרחב בצורה זו כתליון, שייצג מזבח, סיפק כוחות הגנה לאלו שענדו אותם וייתכן ששימש גם כסמל אתני או סממן תרבותי, שזיהה את אלו שנשאו אותו כפניקים.
פניקים בירושלים במאה ה־10 לפסה"נ
גילוי התליון בסגנון הפניקי בהקשר של המאה ה־10 לפסה"נ בירושלים מאיר על היחסים בין המלוכה המאוחדת הצעירה בירושלים לבין הפניקים, שהתיישבו באזורי החוף של צפון הלבנט בסוף האלף השני והאלף הראשון לפסה"נ והתמחו בסחר ימי^14^. הפניקים היו גם אומנים ובעלי מלאכה ידועים לאורך כל תקופת הברזל 2 (ראו גולני 2013:63–65)^15^. מעללי הימאות של הפניקים נתמכים בגילוי המושבות הפניקיות ברחבי אזור הים התיכון מהמאה ה־9 לפסה"נ ואילך (ואולי כבר במאה ה־10 לפסה"נ; ראו גונזלס גה־קנאלס, סרנו ולומפרט 2006). עד סוף המאה ה־8 לפסה"נ, הפניקים הקימו בצורה איתנה מושבות רבות בצפון אפריקה, סרדיניה ואיבריה, אשר תואם באופן ישיר לראשית הופעתם של תליוני הסל במקומות אלו.
ישנו גם אוסף הולך וגדל של עדויות ארכיאולוגיות המעידות כי רשת הסחר הפניקית (בעיקר בכסף) בין מערב הים התיכון לדרום הלבנט הייתה פעילה כבר במהלך המאה ה־10 לפסה"נ, על אף שהקמת המושבות הפניקיות תתרחש מאה שנה או יותר לאחר מכן. גילוי מטמוני כסף בדור ובעכו, המתוארכים למחצית השנייה של המאה ה־10 לפסה"נ ולמאות ה־10–9 לפסה"נ (בהתאמה), שהועברו לחוף הפניקי/ישראלי, הראה כי מקורם באתרים מערביים הקשורים לפניקים (אשל ואחרים 2019). גילויים של מטמוני כסף מן המאה ה־10 לפסה"נ בדרום הלבנט שמקורם במערב הים התיכון הינו חשוב בקביעת בסיס כרונולוגי להשפעה הפניקית באזור זה. תיארוך זה מקביל גם לטקסט המקראי הן מבחינת הסחר במוצרי כסף והן מבחינת התאריך של המאה ה־10 לפסה"נ. במלכים א, י:כב^16^ — “כי אני תרשיש למלך בים עם אני חירם, אחת לשלוש שנים תבוא אני תרשיש נושאת זהב וכסף שנהבים וקופים ותוכיים.” התנ"ך מתאר את מערכת היחסים שנמשכה מדוד המלך ועד תקופת מלכותו של שלמה המלך — המאה ה־10 לפסה"נ. בנוסף, למרות שהפניקים בדרך כלל מוכרים בתפקידם בסחר הימי, לא ניתן להתעלם גם מחלקם בסחר היבשתי. אוסף גדל והולך של עדויות מתקופת הברזל 2 מציג את הסחר ואת הסוחרים הפניקיים באתרים בפנים הארץ ולאורך החוף ברחבי דרום הלבנט.
עד כה, העדויות הארכיאולוגיות הזמינות של המעורבות הפניקית בירושלים במהלך המאה ה־10 היו מועטות. בחפירות בגבעה המזרחית של ירושלים נחשפו חלקים משלוש כותרות “פרוטו־איאוליות”, בעלות קשר לפניקים מבחינת סגנונן (בן־עמי וצחנוביץ 2015; קניון 1967:59, טבלה 20; קרלין ומזר 2015:549). עם זאת, שתיים נמצאו בהקשרים משניים ועוד אחת במפולת מסוף תקופת הברזל 2. בשנת 2005 התגלו על ידי ד"ר אילת מזר שני פריטים קטנים הקשורים לסחר הפניקי במהלך חפירת מבנה האבן הגדול בפסגת עיר דוד: שיבוץ שנהב מסוגנן באורך של עשרה סנטימטרים המורכב משני חצאים זהים שעיטרו כל צד של מוט ברזל — אולי חלק מסכין או מראה. פריט השנהב נמצא ליד פכית קפריסאית אלגנטית בסגנון שחור־על־אדום בהקשר של סוף המאה ה־10^17^. לדברי ד"ר מזר, בחפירות האתר הפניקי של אכזיב בחופה הצפוני של ישראל נחשף שיבוץ מעוצב זהה המחובר לחרב. החרב, לצד חפצי קבורה אחרים, תוארכה למאה ה־10 לפסה"נ (מזר 2009:52–53). בשנת 2013 התגלה חותם ממוצא קפריסאי בחפירות העופל (ראו קיל 2015:296). החותם הקוני מציג אריה הפונה שמאלה ותיאור סכמתי של דמות אדם. חותמות עם אותו מוטיב אופייניים ל־Cypro-Geometric I של קפריסין, המתוארך לבערך 1050–950 לפסה"נ^18^. כתריסר חותמות כאלו נחשפו בנקרופוליס באמתוס, ואחרים נמצאו בלפיטוס, פאפוס, ואתרי החוף הפניקיים סרפטה וצור. קיל כותב כי הם “בהחלט” הובאו מקפריסין, מה שמספק עדות נוספת לקשר הקדום בין אזורי ההשפעה הפניקיים וירושלים. כעת ניתן להוסיף את תליון הסל מהעופל לפריטים מירושלים המעידים על הקשר הפניקי.
אולם, כפי שהוזכר לעיל, מציאת תכשיט פניקי אישי מצביע על יותר מאשר יחסי מסחר בין ירושלים לפניקיה; במקום זאת — מכיוון שתליון הסל הוא כנראה סממן תרבותי שלא ניתן להעברה — סביר להניח שהוא מעיד על נוכחות פניקית ממשית בעופל, הוא הרובע המלכותי של ירושלים, במאה ה־10 לפסה"נ. הדבר מתיישב היטב עם התיאור המקראי אודות מערכת היחסים בין ירושלים וצור בתקופה זו: “וישלח חירם מלך צור את עבדיו אל שלמה: כי שמע כי אותו משחו למלך תחת אביהו, כי אוהב היה חירם לדוד כל הימים” (מלכים א, ה:טו)^19^.
תודות
תודה מיוחדת לאריאל וינדרבוים, ויויאנה מוסקוביץ, אביטל מזר צעירי, וכריסטופר איימס עבור המשוב והסיוע בעריכה; לנעמה יהלום־מאק ודניאל פיין עבור עזרתם בבדיקות הרכבי המתכת והייעוץ המתחשב; ולעמיחי מזר, פרחיה אייל, מיה אבני וריס זואלנר על הסיוע בשרטוטים.
חפירות העופל המחודשות בניהולה של ד"ר אילת מזר ז"ל היו בחסות האקדמית של המכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים, באישור רשות העתיקות, רשות הגנים הלאומיים והחברה לפיתוח מזרח ירושלים. עונות 2009–2012 היו בחסות דניאל מינץ ומרדית ברקמן. מכללת הרברט ו"ו ארמסטרונג סיפקה עשרות סטודנטים מתנדבים לסיוע בחפירות. עונת 2018 הייתה בחסות מכון ארמסטרונג לארכיאולוגיה מקראית. לאחר פטירתה של ד"ר מזר בשנת 2021, החפירות נמשכו בהובלתם של פרופ’ עוזי ליבנר וד"ר אורית פלג־ברקת מן האוניברסיטה העברית בירושלים, בשיתוף מכון ארמסטרונג לארכיאולוגיה מקראית.