אחד הענפים המרתקים בארכאולוגיה נקרא נוֹמִיסְמָטִיקָה, כלומר "תורת המטבעות". נומיסמטים מומחים יכולים להתבונן במטבע, להפוך אותו מצד לצד ובתוך רגע לדעת מי טבע אותו, למה, מתי ואיך הכיתוב או הציור שמופיעים עליו הם סיפור לא נורמלי.
חסד עשה שמעון בר כוכבא עם הנומיסמטים לדורותיהם, כאשר טבע אלפי מטבעות בארץ ישראל במהלך המרד שהנהיג. מרד זה פרץ נגד הרומאים כשישים שנה אחרי חורבן בית המקדש השני, כמחאה על הפיכת ירושלים לאלילית. מאות ממטבעות המרד התגלו בעיר דוד ובחפירות ברחבי הארץ, וכולם גם יחד מספקים שעות נחת ארוכות למומחי המטבעות.

המשותף לרוב מטבעות מרד בר כוכבא הוא חזית בית המקדש הגאה המתנוססת על צד אחד, ואשר בין עמודיו מציץ שולחן לחם הפנים. משני צדי המקדש מופיעות חמש אותיות בכתב עברי קדום המרכיבות יחד את שמו של מנהיג המרד – שמעון. המסר ברור: יש לגרש את הרומאים מהר הבית ולחדש את ימי המקדש כקדם. החלק המוזר יותר במטבעות בר כוכבא הוא מה שנמצא בצד השני: נומיסמטים מומחים קראו בקלות את סיסמת המרד הכתובה בו – "לחרות ירושלם" – אך עמדו נבוכים מול אגרטל משונה במרכז המטבע שלמרגלותיו גוש קטן בעל צורה לא ברורה.
לקח למלומדים הרבה זמן להבין כי מה שהם רואים איננו אגרטל אלא אגודת ארבעת המינים שלידה אתרוג. הסמל התקבל כהפתעה גמורה שכן משלושת הרגלים חשבו כולם תמיד שפסח הוא החג הלאומי, "חג העצמאות" ההיסטורי, והנה הסתבר כי בר כוכבא ראה בחג הסוכות מועד חשוב לא פחות לעלייה לרגל בשמחה לירושלים וביטוי רב משמעות לאחיזתנו בה.

מה שלא הסתדר כל כך לחוקרים הוא מספר המינים על המטבע: לולב אחד ואתרוג אחד אך גם הדס אחד וערבה אחת, במקום שלושה הדסים ושתי ערבות כמקובל. פתרון התעלומה הגיע ממקום לא צפוי והוא המשנה במסכת סוכה, פרק ג' משנה ד: "שְׁלוֹשָׁה הֲדַסִּים וּשְׁתֵּי עֲרָבוֹת," פוסקים שם חז"ל, "לוּלָב אֶחָד וְאֶתְרוֹג אֶחָד", אלא שבהמשך מובאת גם דעת מיעוט לא מוכרת: "רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר: כְּשֵׁם שֶׁלּוּלָב אֶחָד וְאֶתְרוֹג אֶחָד, כָּךְ הֲדַס אֶחָד וַעֲרָבָה אַחַת". גילוי זה עורר התרגשות עצומה מפני שחכמי ישראל התנגדו למרד בר כוכבא. הם חששו שהמרד ייכשל ויגרור אחריו טבח נורא, אך היה חכם אחד שתמך במרד והאמין כל כך בבר כוכבא עד שקרא עליו את הפסוק מספר במדבר: "דָּרַךְ כּוֹכָב מִיַּעֲקֹב". החכם הזה, כפי שניחשתם, היה רבי עקיבא. מטבעות המרד חושפים את ההוקרה והנאמנות שרחשו כלפיו המורדים, עד כי נטלו את ארבעת המינים לפי שיטתו ואף הנציחו אותה על מטבעותיהם.

מרד בר כוכבא נכשל כישלון חרוץ. הדעות חלוקות אם המורדים הצליחו להגיע לירושלים או שמא נכתשו בדרכם אליה. מאות אלפים נהרגו, בהם בר כוכבא עצמו, אחרים נמכרו כעבדים ברומא ורבי עקיבא נתפס והוצא להורג באכזריות. כשהולכים היום בנתיב עולי הרגל בעיר דוד קשה שלא להזדהות עם כיסופיהם של בני הדור ההוא שהיו נותנים הכל כדי ללכת בדרך זו, ולו פעם אחת אחרונה, כשארבעת המינים תחת חיקם ופניהם לבית המקדש.